Maserati1964Mistral 3700 GT I
- één van slechts 383 exemplaren
- Prachtige "Oro Kelso" lakkleur
- Prachtig gepatineerd origineel interieur
Vernoemd naar de koude noordelijke wind van Zuid-Frankrijk, was de Maserati Mistral de eerste van vele iconische modellen in Maserati’s door de wind geïnspireerde erfgoed – snel gevolgd door de Ghibli, Bora, Khamsin, Karif, Shamal en Levante. Het ontwerp van de Mistral kwam van de briljante geest van Pietro Frua, een auto-ontwerper van grote bekendheid, die op 22-jarige leeftijd al Directeur Styling was bij Stabilimenti Farina. Met de Mistral had Frua een duidelijke visie: een auto creëren die een onuitwisbare indruk zou achterlaten. Hoewel het niet de typische vloeiende lijnen van Frua vertoont, is de Mistral een perfecte mix van ingetogen elegantie en ingehouden agressie. Het schreeuwt niet om aandacht, maar geloof me, zodra je achter het stuur zit, spreekt het boekdelen. De Mistral kwam met twee motoropties: een 3,7-liter en een 4,0-liter rechtshandige zescilinder, die respectievelijk 245 pk en 265 pk levert. Hoewel het commercieel succesvol was, bleef de productie beperkt, waardoor elk exemplaar vandaag de dag nog gewilder is. Wat de Mistral echter echt onderscheidt, is zijn motor – de laatste Maserati met de legendarische twin-spark, dubbele bovenliggende nokkenas zescilinder. Dit is dezelfde motor die de Maserati 250F naar acht Grand Prix-overwinningen leidde tussen 1954 en 1960, inclusief een overwinning in het Formule 1-wereldkampioenschap in 1957 met niemand minder dan Juan Manuel Fangio achter het stuur. Met hemisferische verbrandingskamers en het innovatieve Lucas indirecte brandstofinjectiesysteem vertegenwoordigt de Mistral een fijne balans tussen Maserati’s race-erfgoed en vooruitstrevende techniek
Onze Maserati Mistral 3700 GTI rolde op 6 mei 1964 van de productieband, uitgerust met de gewilde 3,7-liter motor en een ZF vijfversnellingshandgeschakelde versnellingsbak. Met chassinnummer 044 is dit exemplaar een van de vroegste Mistrals die ooit zijn gebouwd. Wat deze Mistral echt uniek maakt, is de ophanging. Terwijl latere modellen waren uitgerust met bladveren, heeft deze vroege versie schroefveren. In 1985 werd de auto geregistreerd door de heer Michel Leroy, woonachtig op 44 Avenue Général de Gaulle in Mordelles. In 2016 werd hij aangeschaft door een Belgische verzamelaar, die de wagen liet restaureren en een volledige motorrevisie uitvoerde. Sindsdien is de wagen altijd in handen gebleven van Belgische eigenaren. In het hart van de Mistral ligt een 3,7-liter inline-zescilinder motor, erkend als de krachtigste GT in Maserati's assortiment gedurende zeven jaar. Met een indrukwekkende output van 250 pk en 283 Nm koppel was deze motor ver vooruit op zijn generatie. Geen misverstand, deze auto rijdt ook uitzonderlijk goed, dankzij de prototype-ophanging die hij kreeg. Het exterieur van de wagen is afgewerkt in de fantastische kleur "Oro Kelso" en natuurlijk konden de originele "Borani" chromen spaakwielen niet ontbreken om deze prachtige auto compleet te maken. Binnenin is de Maserati Mistral een echte tijdcapsule. Het zwarte lederen interieur toont een prachtige originele patina
Deze wagen heeft alle aspecten waar een echte verzamelaar naar op zoek is, maar kan ook het hart van een echte bestuurder veroveren. Kom deze Maserati Mistral nu ontdekken @ Rock 'N Roll Classics.
Interesse in deze Maserati?
Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!
+32 (0)50/73 75 71sales@rnrclassics.be
Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!
Andere oldtimers te koop
Lamborghini1997Diablo SV
- De ultieme " SV " versie
- 1 van de 346 exemplaren ooit gemaakt
- Pure V12 power
Jaguar1961E-Type S1 3.8 OTS Flatfloor
- Matching numbers & colors
- Een van slechts 386 LHD Roadsters in 1961
- Nuts & bolts restored
MG1936TA Q-Type
- Vroege racehistoriek
- 1200cc supercharged motor
- Gesynchroniseerde versnellingsbak