
Porsche1964356C
- Matching nummers en kleuren
- Gerestaureerd tot mechanische perfectie, met behoud van originaliteit
- Het best rijdende 356-model
Voordat de wereld helemaal weg was van de Porsche 911, was er de auto waarmee het allemaal begon: de 356. Geboren in een bescheiden garage in Gmünd, Oostenrijk, deze wendbare kleine coupé was Porsche’s eerste vonk – en wat een glorieuze vlam ontstak hij. De 356 was gestroomlijnd, temperamentvol, karaktervol en definieerde de sportwagen al voordat deze cool was. En in 1964 had Porsche het beste voor het laatst bewaard: de finale, meest gepolijste versie: de 356 C.
Na 15 jaar obsessief sleutelen was de C niet zomaar een upgrade – het was de zwanenzang van een legende. Met schijfremmen op alle wielen, een scherpere wegligging en een boxermotor die spinde als een kitten en trok als een terriër, overbrugde de C de kloof tussen de charmante oude wereld en de binnenkort te verschijnen 911. Rijden voelt als het afronden van een prachtige roman – je bent verdrietig dat het voorbij is, maar zo blij dat je erbij was.



Laten we het nu hebben over deze Porsche 356 C uit 1964 die we hier bij RNR Classics hebben. Chassisnummer 217990, gebouwd door Karmann in juli 1964, is één van de slechts 8567 coupés die dat jaar werden gebouwd. Hij begon zijn verhaal onder de Californische zon voordat hij zijn weg vond naar Nederland en uiteindelijk België. En dankzij een kurkdroog klimaat en een flinke dosis verwennerij ziet hij eruit alsof hij zo van een filmset komt.
In 2019 onderging de auto een volledige mechanische restauratie – ter waarde van bijna € 30.000 – door ons team bij RNR Classics. Elk onderdeel is gereviseerd met respect voor originaliteit en patina. Motor, versnellingsbak, remmen, ophanging – vernieuwd, gereviseerd en opnieuw gekoesterd. De auto is nu voorzien van een elektrische boosterpomp en een nieuwe massakabel, waardoor koud starten een fluitje van een cent is. De remmen? Volledig gereviseerd. De carburateurs? Herbouwd. De rijervaring? Absoluut subliem.
Hij draagt nog steeds 90% van zijn originele 'Light Ivory’ lak, stralend van karakter. Het chroom? Glanzend en strak. De optionele 15-inch chromen velgen? Nog steeds glanzend. Binnenin is het een tijdcapsule: zwarte vinyl stoelen met patina vol avontuurlijke verhalen, een vers gerestaureerde Blaupunkt-radio en een dashboard dat nog steeds in de fabriekslak schittert. Matching nummers? Zeker weten – bevestigd door een Porsche Production Specifications-certificaat en zelfs een brief van de voormalige CEO van Porsche Noord-Amerika. Bonuspunten voor documentatie: Belgische registratie, California title en een handvol onderhoudshistorie.
Draai de sleutel om en de dubbele Zenith carburateurs blazen leven in die luchtgekoelde Boxer motor. Geen drama – alleen een sublieme gasrespons, verslavend mechanisch gekakel en een grijns die op je gezicht blijft plakken. De besturing is vederlicht maar spraakzaam, de auto voelt onmogelijk licht aan en elke input – rem, gas, insturen – wordt beantwoord met een respons die op maat gemaakt aanvoelt. In tegenstelling tot zijn iets nerveuzere voorgangers – voelt de 356C zelfverzekerd aan. Dat is geen toeval. Dit was de eerste 356 met vierwielige schijfremmen, waardoor hij echt stopkracht heeft en het soort feedback dat ‘hiel-en-teen' terugschakelen en laattijdig remmen niet alleen mogelijk maakt, maar ook verslavend.
Dankzij de onafhankelijke achterwielophanging voelt de 356 C responsief en wendbaar aan, met net genoeg grip om je door elke bocht te willen gooien. Maar hij vecht niet tegen je, hij danst met je mee. De remmen zijn scherper. De vering is slimmer. De betere bouwkwaliteit, wegligging, de dagelijkse bruikbaarheid... – het is Porsche’s grootste hitsalbum, allemaal verpakt in één gestroomlijnde, elegante kleine coupé.



Dus als je droomt van een klassieke Porsche met alle charme van vroeger, maar zonder de drama – dan is dit hem. Origineel, eerlijk, prachtig afgewerkt en klaar voor de open weg en een zondagse glimlach. Bezoek ons bij RNR Classics. Je volgende hoofdstuk begint hier.
Interesse in deze Porsche?
Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!
+32 (0)50/73 75 71sales@rnrclassics.be
Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!
Andere oldtimers te koop

Austin1965Mini Cooper S
- Klaar om te gebruiken!
- 1275 cc motor
- Belgische registratie

Porsche1964904 GTS
- Een van de meest originele 904's die er bestaan
- Ongelooflijk uitgebreide (race)geschiedenis
- Correcte en uiterst zeldzame 587/3 motor

Jaguar1950XK120 OTS
- Unieke oudere restauratie
- Originele motor en Moss versnellingsbak
- Verbeterde ophanging