
Porsche1964904 GTS
- Verbluffend origineel
- Uitgebreide racegeschiedenis
- Dé ultieme Führmann-gemotoriseerde Porsche
De Porsche 904 Carrera GTS is niets minder dan een revolutionair icoon in de racewereld! De auto werd geïntroduceerd in 1963 en liet er geen gras over groeien. De auto stormde over de Nürburgring en noteerde een verbazingwekkende rondetijd van 9 minuten en 55,9 seconden! Slechts een maand later verbrijzelde de 904 dat record met nog eens 10 seconden verschil. In zijn debuutjaar veroverde de 904 de racewereld stormenderhand met overwinningen op legendarische circuits als Spa, Le Mans en de Nürburgring. Elke overwinning droeg bij aan zijn groeiende nalatenschap en verstevigde zijn status als een echte racetitaan!



Chassisnummer 904 030 is een van die legendarische stukken racegeschiedenis en is één van de slechts 109 GTS-modellen die in 1964 werden geproduceerd. De auto, voorzien van een sportuitlaatsysteem, werd op 21 februari nieuw geleverd aan Werner Brockhaus via de Porsche-dealer in Freiburg. Werner herkende meteen het doel van de 904 030: racen! Stel je voor: Werner, al een volleerd racer met de iconische Porsche 906 en zijn eigen 356 Carrera Abarth GTL, grijpt het stuur van de 904, zich er volledig van bewust dat deze auto geboren is voor het circuit. Van 1964 tot 1966 nam hij deel aan 13 opwindende races en werd hij zelfs tweede in zijn eerste race! Werner won nog vier heuvelbeklimmingen, eindigde consequent in de top drie en bewees de uitzonderlijke capaciteiten van de 904.
In 1966 vond de auto zijn tweede eigenaar in Bernard Alter, een man wiens droom het altijd was geweest om met zijn eigen Porsche 904 te racen. Helaas dreigden financiële beperkingen die droom in duigen te laten vallen. Net toen het erop leek dat het lot hem de rug had toegekeerd, verscheen er een baken van hoop in de vorm van de beroemde Franse autocoureur Dominique Thiry. Dominique leende Bernard het geld dat hij nodig had om de auto te kopen, waarmee zijn jongensdroom in vervulling ging. Een jaar later nam Bernard 904 030 mee naar de slopende Rally des Vosges en de uitdagende heuvelklim van Wissembourg - een race naar de horizon die Bernard altijd voor ogen had gehad. Helaas werd het na verloop van tijd duidelijk dat Bernard Thiry niet kon terugbetalen, wat leidde tot een unieke regeling waarbij de auto legaal van Thiry werd. In 1968 nam Thiry deel aan de Rally des Vosges van dat jaar en later aan de Rally de Lorraine met Alter aan zijn zijde als copiloot!
De heuvelklim van Wissembourg in 1968 betekende het spannende einde van de racecarrière van de auto. De grootste bewonderaars van de auto wisten dat 904 030 sinds dan weggestopt werd in een garage in Marseille, geduldig wachtend op zijn volgende hoofdstuk, niet verloren voor de tijd maar bewaard voor toekomstige avonturen. In 2005 gingen de garagedeuren terug open, wat opnieuw voor opwinding zorgde. In 2006 werd 904 030 publiekelijk geveild en vond hij een nieuw thuis bij Pierre-Alain France. Na een technische restauratie met als doel de historische originaliteit van de carrosserie te behouden, ging de wagen in 2008 weer de weg op voor de prestigieuze Tour Auto. Datzelfde jaar racete Pierre-Alain ook met 904 030 tijdens de iconische Le Mans Classic, waarbij hij gesteund werd door de zielen van de voormalige coureurs terwijl hij over het legendarische circuit scheurde! Na een spannende Tour Auto van 2010 werd de auto weer verkocht en overgespoten in zijn originele zilvermetallic afwerking. Later ging hij naar Monaco, waar Claudio Roddaro hem onderbracht.
Vandaag de dag is 904 030 een adembenemend bewijs van autogeschiedenis, met uitgebreide documentatie die geen gaten laat in het buitengewone verhaal. Van de spannende raceoverwinningen tot het opnieuw in de schijnwerpers staan in 2005, elk detail van dit opmerkelijke voertuig is nauwkeurig beschreven door de bekende historicus Gabriel Marachian. Dit grondige verslag omvat ook de restauratie en zorgt ervoor dat zijn nalatenschap bewaard blijft voor toekomstige generaties. Bovendien werd de authenticiteit van de levering uit 1964 in 2021 bevestigd door Porsche, waardoor het historische belang en de herkomst nog verder toenemen.
904 030 heeft een verbazingwekkend originele Heinkel Flugzeugbau lichtgewicht glasvezel carrosserie afgewerkt in prachtig origineel Silvermetallic. Het chassis is nooit gelast of gerepareerd, waardoor het in uitstekende en extreem originele staat verkeert - echt een zeldzame vondst voor elke veeleisende verzamelaar! Stap binnen en je wordt meteen omhuld door het doelgerichte raceontwerp. De gestroomlijnde schuiframen van plexiglas zijn in onberispelijke staat, terwijl de bijna volledig originele stoelen van blauw textiel vakkundig zijn gemaakt en precies de juiste hoeveelheid patina en karakter vertonen.
Onder de motorkap vind je de correcte en uiterst zeldzame 587/3 motor, P99021 gestempeld, die bij elke draai aan de sleutel tot leven komt en net als nieuw draait. Als je het gaspedaal indrukt, stuwt een soepele acceleratie je vooruit en wordt het onmogelijk om je grijns te verbergen! De auto voelt levendig aan en reageert bijna telepathisch op elk commando. De vering biedt een opmerkelijke stabiliteit en de besturing is direct en precies, met een tactiel gevoel waarmee je de auto precies kunt neerzetten waar je wilt. De luchtgekoelde 'Fuhrmann'-motor geeft de sensatie van het racen. Met zijn ongelofelijke gasrespons wacht hij gretig op je commando's en levert bij elke druk op het pedaal direct vermogen.



Wat het meest opwindt is het vooruitzicht van toekomstige raceavonturen. Met zijn legendarische geschiedenis is 904 030 klaar voor nieuwe uitdagingen op het circuit. Stel je voor dat je deze iconische machine meeneemt naar heuvelbeklimmingen en vintage races, en een nalatenschap voortzet die meer dan een halve eeuw geleden begon. Als je eigenaar bent van deze ongelooflijk unieke en één van de meest originele 904's die er bestaan, sluit je je aan bij een rijke racetraditie. Ben jij er klaar voor om achter het stuur plaats te nemen en het volgende hoofdstuk in zijn spannende saga te schrijven? Het circuit wacht, en deze buitengewone auto staat te popelen om te antwoorden!
Interesse in deze Porsche?
Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!
+32 (0)50/73 75 71sales@rnrclassics.be
Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!