
Porsche1970914/6
- Matching nummers & kleuren
- Uitzonderlijk goed gedocumenteerde geschiedenis
- Prachtig bewaard gebleven & eindeloos leuk
Sommige Porsche’s schreeuwen om aandacht. Andere fluisteren hun genialiteit – totdat je er één rijdt. De 914/6 is dat laatste. Hij heeft geen vleugels, strepen of bravoure nodig om indruk te maken. Eén bocht, één perfecte terugschakeling, en plotseling vraag je je af waarom iedereen het altijd over 911's heeft.
Gebouwd voor balans, gefokt voor plezier en geboren met een rebelse inslag, de Porsche 914/6 gaf nooit om conventies. In 1970 gleed hij in het aanbod met een middenmotor, een vederlicht chassis en het boxer-hart van een 911T. Maar vergis je niet: dit was geen goedkope Porsche. Dit was een geheim wapen. Zo geheim zelfs dat velen het punt niet begrepen. Hij zag er anders uit. Hij reed anders. En hij kostte bijna net zoveel als een 911. De meeste kopers speelden op safe. Een paar waagden de sprong – en ontdekten iets magisch. De 914/6 was lichter, scherper en speelser dan alles wat Porsche ooit had gebouwd. Zelfs de racewereld merkte het op: in zijn debuutjaar eindigde een bijna standaard 914/6 als zesde algemeen op Le Mans. Tegenwoordig is hij geen geheim meer – het is een culticoon. Een Porsche voor coureurs, niet voor poseurs. Ingetogen, ondergewaardeerd en onvergetelijk zodra je hem onder je voelt opkomen.



Spoel 50 jaar vooruit en chassisnummer 9140431377 staat nu in België – een uitzonderlijk origineel exemplaar dat zich met gemak verhoudt tot zijn soortgenoten. Nog steeds afgewerkt in de fabriekskleur Light Ivory, met bijpassende motor, versnellingsbak en kleur, bevestigd door Porsche, is deze auto opmerkelijk goed bewaard gebleven. Maar dit gaat niet om specificatiebladen of verzameltaal. Het gaat om ziel. En die heeft deze auto in overvloed. De wagen werd nieuw geleverd door Sonauto Paris in april 1970, voor het eerst geregistreerd in het zonnige Avignon en is voorzien van alle details: een zwart kunstleren interieur, getint glas en een verwarmde achterruit. Later werd de auto aan de kust in Cagnes-sur-Mer gebruikt, waarna hij in 2017 naar België kwam, waar hij sindsdien gekoesterd wordt. In tegenstelling tot zoveel 914's die ten prooi vielen aan roest, verwaarlozing of "creatieve verbeteringen", is dit exemplaar prachtig intact gebleven. De carrosserie is strak, het plaatwerk past uitstekend en zelfs de onderkant is schoon en droog – gewoon eerlijk, goed bewaard metaal.
Wat hem echter echt onderscheidt, is de geschiedenis. Er zijn meer dan 50 onderhoudsfacturen bijgevoegd die bijna 40 jaar beslaan, van 1979 tot 2016 – een nauwgezet dossier dat boekdelen spreekt. De originele Franse registratie uit 2014 is nog steeds aanwezig, samen met de gegevens van de eigendomsoverdracht. Het is het soort herkomst waar serieuze verzamelaars van dromen – en een duidelijk teken dat deze auto altijd met respect is behandeld. Mechanisch gezien is hij alles wat je ervan verwacht. De originele 2.0-liter zescilinder boxermotor loopt krachtig, vol mechanische helderheid en staat te popelen om toeren te maken. De 901-versnellingsbak – ja, met de klassieke dogleg-start – is scherp en vertrouwenwekkend. Alles voelt perfect geregeld, perfect afgesteld en klaar om van te genieten. Op de weg is het puur genieten. De middenmotor zorgt voor een griezelige balans. Insturen gaat direct, bochtenwerk is vlak en hij danst door bochten met een onweerstaanbare speelsheid. Hij is progressiever dan een 911, wendbaarder dan een 356, en net rauw genoeg om het interessant te houden. Dit is een Porsche die smeekt om gereden te worden – vaak en met aandacht.
En dan is er nog de clou: hij is praktisch. Met de motor in het midden heeft de 914/6 niet één, maar twee koffers. Zelfs met de Targa-kap achterin opgeborgen (wat netjes en zonder gedoe gebeurt), houd je nog ruimte over. Dit is geen auto waar je je voor hoeft te verontschuldigen – hij werkt gewoon. Het dak zelf? Briljant eenvoudig. Licht, makkelijk te verwijderen en verfrissend lekvrij. Geen gymnastiek, geen vintage eigenaardigheden – gewoon klikken, optillen, opbergen. Vanbinnen is het heerlijk jaren 70. Mandvormig dashboard, opklapbaar dashboardkastje en verrassend ergonomische indeling. Het zicht is uitstekend, de cabine is breder dan verwacht en zelfs lange bestuurders zitten er comfortabel. Alles voelt eigenzinnig en Porsche tegelijk. De 914/6 is misschien wel Porsches best bewaarde geheim. Een auto die de dynamiek van een echte sportwagen, oprechte bruikbaarheid en karakter in overvloed biedt. Decennialang werd hij verkeerd begrepen – te vreemd, te anders, te riskant. Maar dat is nu niet meer zo. Het tij is gekeerd. De prijzen stijgen. En eerlijke, roestvrije exemplaren zoals deze worden steeds moeilijker te vinden.



Als je op zoek bent naar een Porsche met een echte persoonlijkheid, opwindende rijeigenschappen en potentieel om te upgraden, dan is dit hem. Het soort auto dat je de lange weg naar huis laat rijden – en misschien nog een extra rondje voor de zekerheid.
Interesse in deze Porsche?
Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!
+32 (0)50/73 75 71sales@rnrclassics.be
Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!
Andere oldtimers te koop

Austin-Healey1957100/6 BN4
- Prachtige 4-zits roadster
- 2,6-liter zescilinder motor
- Knock-off wire wheels

BMW1935Veritas 315
- Volledig aluminium carrosserie
- Originele BMW onderdelen
- Rijdt subliem

Fiat19721101A Campagnola
- 100% originele staat
- 1 van de slechts 7000 burgermodellen die ooit zijn geproduceerd
- unieke 6-zitsconfiguratie