1976 Porsche 930 Turbo 3.0

Porsche1976
930 Turbo 3.0


  • Originele lak
  • Vroege '76 met chassisnummer 435
  • Prachtig PTS Oak green metallic
Verkocht
Informeer nu
Deel deze wagen

Vroege 911 Turbo's uit midden jaren '70 stralen een bijzonder aura uit. Naarmate die sprookjesachtige tijd verder de geschiedenisboeken in verdwijnt, grijpen we naar tastbare voorwerpen die ons doen terugreizen in de tijd. De Porsche 930 Turbo is zo'n object, een wagen die de ziel van een tijd belichaamt en een vlam laat branden die met de jaren alleen maar stralender wordt. Porsche's marketingafdeling wilde dat de nieuwe 911 Turbo een kale lichtgewicht zou worden, een opvolger van de sportieve RS-modellen. Dit icoon werd initiëel ontworpen als een homologatieversie van de turbomotor voor de racerij, waarbij Porsche mikte op een productie van slechts 500 exemplaren. De ophanging was afgeleid van de race-klare 911 RSR en de motor was afkomstig uit de iconische Carrera 2.7RS. Porsche boorde de motor op tot een stevige 3.0 liter en liet, zoals de naam enigszins weggeeft, een turbo monteren! Het succes van het model leidde echter al snel tot het besluit om de productie niet te beperken. In totaal rolden, gespreid over productiespan van een kleine 15 jaar, zo'n 21.589 stuks van de band. Van de eerste generatie Porsche Turbo werden slechts 2.819 exemplaren geproduceerd. Onder alle luchtgekoelde Porsches blijft de 930 Turbo 3.0 tot op de dag van vandaag dé ultieme 911.

Onze wagen is één van slechts 530 exemplaren van de J-series 930 Turbo die dat jaar voor het eerst in Amerika verschenen. Ze werden geproduceerd van 1975 tot juli 1976 en deze wagen, met chassisnummer 435, is een zeer vroeg model uit 1976. Na fabricage in april werd ze nieuw geleverd aan Victor Myette uit Las Vegas, Nevada. Myette, een zeer gerespecteerde oldtimerracer en autoverzamelaar, kon het natuurlijk niet weerstaan om een van de eerste exemplaren van de 930 Turbo te bemachtigen. Hij koos echter voor een speciale touch voor de wagen. Hij liet de toen gangbare kleuren rood en wit achterwege en koos voor een gedurfde kleurcombinatie: de prachtige en alleen in special order verkrijgbare kleur "Oak Green Metallic" in combinatie met een cinnamon lederen interieur. Een gewaagde kleurencombinatie, maar tegenwoordig enorm populair op de markt en vrijwel niet te vinden. Daarnaast bestelde hij bij de fabriek nog enkele zeer gegeerde opties om z’n wagen op de best mogelijke manier uit te rusten. Onder andere een Blaupunkt Bamberg-radio waar je vandaag ongeveer €1.000 voor betaald, chrome sierlijsten, een center console, airconditioning, een sunroof, een lederen cinnamon interieur, dubbele achter speakers en natuurlijk kon het limited slip differential voor de ultieme rijervaring niet ontbreken. De wagen bleef een 33-tal jaren in zijn collectie tot 2009.

Ze straalt ongelofelijke originaliteit uit in elk aspect. In dit soort tijdscapsules schuilt de schoonheid vaak in de kleinste details. Denk maar aan de puntlassen die nog overal zichtbaar zijn, de benzinetank met de fabriekswas, de dakhemel die nog overal goed bevestigd is en niet is gaan doorhangen, de deurbakjes die nog strak zijn en perfect sluiten, het niet overschilderde chassis, het Porsche-etiket op de gordels en de geel verzinkte bouten en spanners die aangeven dat de bedrading onaangeroerd is gebleven. Daarnaast zijn de complete toolset, een Bilstein-gestempelde krik en het reservewiel met de juiste tijd specifieke codering nog steeds bij de wagen. Dankzij het gunstige klimaat waarin deze wagen heeft gereden en het feit dat ze vrijwel geen druppel regen heeft gezien gedurende haar leven, is ze nog steeds in sublieme staat. Dit wordt perfect geïllustreerd door de onaangetaste vloer onder de interieurmatten, waar geen spoortje van roest te bekennen is, en door het frame van het optionele schuifdak dat er nog perfect uitziet. Dit laatste is vooral opmerkelijk, gezien het feit dat dit doorgaans de eerste plek is waar oxidatie optreedt.

Het meest speciale is wellicht de originele lak! Deze special order color werd door de fabriek met de hand geschilderd. De diktewaarden van de lak over de gehele wagen liggen rond de 150 micron. Op basis van deze meting, in combinatie met wat er vermeld staat in het Duitse expertiseverslag, kunnen we met zekerheid zeggen dat de wagen nog steeds haar originele lak heeft. Voor een wagen van dit kaliber is dit een absolute meerwaarde! Het is namelijk gebruikelijk dat bijna alle auto's in de loop der jaren een nieuwe laklaag krijgen. Bovendien werden veel wagens in het verleden al eens overgespoten in een ander, mogelijk 'populair' kleurenschema zoals rood. Hier is bij deze wagen dus geen sprake van!

De motor start onmiddellijk en loopt zeer mooi en constant, zonder rook of geratel. Het vermogen komt in een krachtige golf van koppel, vergezeld van het kenmerkende turbo-boxergeluid. De kracht wordt soepel en precies overgebracht door de 930/30 boterzachte versnellingsbak. Deze verspreidt het koppel zo goed dat een vijfde versnelling overbodig werd. Daarnaast zorgen de zeer comfortabele Bilstein schokdempers voor een aangename rijervaring zonder ratelende geluiden of storend lawaai in het interieur.

Deze wagen biedt het beste van twee werelden: enerzijds is het een echte "collectors car" vanwege de beperkte oplage, prachtige kleurencombinatie en gewilde opties, anderzijds is het een echte instappen en rijden "drivers car" vanwege het feit dat hij zeer aangenaam is om mee te rijden is en absoluut niets nodig heeft om de weg op te gaan. Deze wagen is het complete pakket: perfecte staat, prachtige specificaties en een solide geschiedenis.

Nu beschikbaar bij Rock 'N Roll Classics!

Interesse in deze Porsche?

Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!

+32 (0)50/73 75 71
sales@rnrclassics.be

Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!

Full name