Jaguar1936SS90 Special
- Exclusieve verschijning
- Correcte chassis, motor en aandrijving
- Handgebouwd alu koetswerk
Met de SS90 keren we terug naar de pioniersjaren van wat later uitgroeide tot Jaguar. Eén van de meest legendarische, zo niet het eigenzinnigste merk uit de geschiedenis van de automobiel. Swallow Sidecars Ltd., ooit een producent van sidecars tot begin 1920 de populariteit van goedkope kleine wagens meer en meer toenam bleven de zaakvoerders Lyons en Walmsley niet blind voor deze ontwikkelingen en begonnen zich toe te leggen op het bouwen van elegante koetswerken op het chassis van diverse autobouwers tot ze besloten eigen chassis te bouwen. Zich bewust van de vele mislukkingen hierin, zocht Lyons een partner. Hij kreeg het geregeld dat de Standard Motor company een chassis bouwde volgens zijn wensen. Ondertussen richtte Lyons zich marketing wijs op het publiek met de slogan WAIT THE SS IS COMING…Long…Low…very low…and very Fast. Klink nu zelfs nog wervend. Het resultaat mocht er zijn de SS1 coupés veroverden menig harten bij z’n voorstelling op de London Motor Show in 1931. In 1933 volgde de Tourer versie, die meteen een succes behaalde op het uiterst zware parcour van de 1933 Alpine Trial. Men bleef de SS1 lijn uitbreiden en in 1935 volgde uiteindelijk de uiterst stijlvolle SS90. Niet ongevoelig voor marketing besloot de firma dat de nieuwe SS reeks dermate nieuw was dat ook een naamswijziging zich opdrong. Enkele dagen voor de London Motorshow van 1935 werd de pers uitgenodigd in het Mayfair hotel te London, waar met enig gevoel voor show de SS JAGUARS werden voorgesteld.
De SS90 ontgroeide nooit echt het prototype stadium en slechts 23 wagens werden geproduceerd alvorens de SS100 op het toneel verscheen.
De Jaguar SS90 die we u kunnen voorstellen heeft het tijdscorrecte 1936 chassis van één van de laatste SS1 Saloons die de fabriek in Coventry verliet. De wagen staat bij Jaguar geregistreerd als een RPA (Re-used Product Automobile) dit houdt in dat het originele Chassis, de originele 2 ½ motor en de volledige aandrijflijn van de saloon gebruikt werd. In 1967 werd dit onderstel voorzien van een uiterst zorgvuldig handgemaakt en periode correct aluminium koetswerk. Daar dit ondertussen ook reeds ruim 54 jaar gelden is, zorgt ervoor dat de wagen een uitzonderlijk prachtig patina gekregen heeft, en de wagen nog meer coolness uitstraalt. De staat van het gepatineerde leder van het interieur is gewoonweg subliem. De SS bracht een groot deel van zijn leven door in z’n thuisland alvorens naar Argentinie te reizen. In 2012 vond de wagen zijn weg terug naar Europa. Sindsdien verscheen z’n aluminium koetswerk al ten tonele op diverse prestigieuze events o.a. De Classic Sprint op het Concours d’Elegance Paleis Het Loo en de FIA Europameisterschaft en is klaar om nog op vele andere te schitteren. Meer nog: de wagen is tevens in het bezit van een FIA laissez-passer.
Deze Pre war is niet alleen Sub zero cool maar tevens een sublieme racer, met een elegantie die alleen een merk als Jaguar kan creëren.
Waar wacht u nog op? Kom ze nu ontdekken bij Rock 'n Roll Classics en wie weet staat deze unieke verschijning binnenkort bij u in de garage te blinken.
Interesse in deze Jaguar?
Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!
+32 (0)50/73 75 71sales@rnrclassics.be
Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!
Andere oldtimers te koop
BMW1935Veritas 315
- Volledig aluminium carrosserie
- Originele BMW onderdelen
- Rijdt subliem
Porsche1964904 GTS
- Verbluffend origineel
- Uitgebreide racegeschiedenis
- Dé ultieme Führmann-gemotoriseerde Porsche
MG1936TA Q-Type
- Vroege racehistoriek
- 1200cc supercharged motor
- Gesynchroniseerde versnellingsbak