1954 Alfa Romeo 1900SS Ghia

Alfa Romeo1954
1900SS Ghia


  • 1 van de 10 ooit gebouwd
  • Prijswinnende restauratie
  • Coachbuilt meesterwerk van Carrozzeria Ghia
Prijs op aanvraag
Informeer nu
Deel deze wagen

De Alfa Romeo 1900 was Alfa Romeo's eerste productiemodel na de Tweede Wereldoorlog. Hij was kleiner en compacter dan de vooroorlogse 6C 2500 en was uitgerust met een 1.975 cc DOHC viercilindermotor met Weber carburateurs, een handgeschakelde vijfversnellingsbak, onafhankelijke voorwielophanging met dubbele A-armen, schroefveren en hydraulische dempers, achterwielophanging met sleeparmen en trommelremmen op vier wielen. Hij werd in 1950 als berline geïntroduceerd en een jaar later werd de sportievere 1900C Sprint Coupé geïntroduceerd met een kortere wielbasis. Alfa Romeo bleef het vermogen van de motor met twee liter opvoeren, zodat de Super Sprint-versie uiteindelijk 115 pk leverde. Ghia ontwierp een dozijn verschillende carrosserieën op het 1900C-chassis.

Onze Alfa Romeo 1900C "Super Sprint" is een zeer zeldzame en ongewone "concept car", gebouwd tijdens het gouden tijdperk van Carrozerria Ghia. Slechts 10 van deze prachtige exemplaren werden gebouwd, elk verschillend van de vorige. Door de koplampen, bumpers, achterlichten en het interieur aan te passen, slaagde Ghia erin elke auto uniek te maken. Het bijzonder futuristische ontwerp was het werk van Giovanni Savonuzzi, die gerespecteerd werd voor zijn werk bij Cisitalia, waar hij ontwerper was, maar al snel zijn waarde bewees bij Ghia en hoofdontwerper werd. Dit exemplaar is ongetwijfeld een van de zeldzaamste 1900's die zijn gebouwd. Voor chassisnummer 01838 ontwierp Savonuzzi de zogenaamde "zwevende koplampen", die lijken te zweven in de luchtinlaatopening. Anderzijds geven de panoramische voorruit en de bescheiden staartvinnen hem een licht Amerikaans tintje. De motor is een gietijzeren 1308 blok van 1975 cc en 115 pk, met een aluminium cilinderkop, dubbele bovenliggende nokkenassen en dubbele Webers. Het onderliggende chassis en de aandrijflijn is een veelgevraagde 1900SS van Alfa Romeo, het stuur en de uiterst soepele 5-versnellingsbak zijn van Nardi, en de wielen zijn de originele Borrani 400MM's die soms door vroege competitie-Ferrari's werden gebruikt.

Ze werd in 1954 nieuw geleverd aan George Walker, die destijds vicepresident was op de ontwerpafdeling van Ford Motor Company en onder meer meewerkte aan het ontwerp van de Ford Thunderbird. Het betekent dus veel als een Ford auto-ontwerper zo onder de indruk was van het ontwerp van deze 1900SS dat hij zijn trots opzij zette en alles in het werk stelde om een van de 10 gemaakte exemplaren te bemachtigen.

De huidige eigenaar van de auto kocht hem in 2014 van de Blackhawk Collection, die algemeen wordt beschouwd als een topmuseum dat gespecialiseerd is in het tentoonstellen van alleen de meest uitzonderlijke en zeldzame voertuigen uit de autogeschiedenis.

Kosten noch moeite zijn gespaard bij deze restauratie, zoals blijkt uit het uitgebreide restauratiedossier dat bij de auto hoort. Aan elk detail is gedacht en originaliteit was voor de eigenaar van groot belang. Het resultaat is meer dan de moeite waard, de pasvorm is nagenoeg perfect en de panelen zijn perfect parallel. Deze auto komt dan ook in aanmerking voor vrijwel elk historisch evenement en won al prijzen op het Paleis Het Loo Concours d'Elegance, het Antwerpse Concours D'elegance en verscheen meerdere malen op Autoworld beurzen.

Kortom, een prachtige en zeer zeldzame Alfa Romeo 1900SS van Ghia die volledig is gerestaureerd tot concoursstaat, diverse prijzen heeft gewonnen, een prachtige historie heeft en wereldberoemd is door zijn aanwezigheid in diverse boeken en tijdschriften. Nu verkrijgbaar bij Rock 'N Roll Classics.

Interesse in deze Alfa Romeo?

Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!

+32 (0)50/73 75 71
sales@rnrclassics.be

Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!

Full name