1971 Citroën SM

Citroën1971
SM


  • Uitgebreide historiek
  • Zeer origineel exemplaar
  • Matching numbers & colors
Verkocht
Informeer nu
Deel deze wagen

“Een totaal nieuwe rijervaring, een klasse op zichzelf” – Citroen SM reclame 1971
De Citroën SM: een mystiek huwelijk van Frans genie met Italiaans motorisch raffinement. Bovenop de DS-reeks wou de Parijse constructeur een potent en prestigieus topmodel creëren. Citroën had wel degelijke, maar geen briljante motoren in huis. Daarom kocht het zich in bij het toen noodlijdende Maserati. Voor de compacte V6 van 2670 cm³ en 170 PK in carbuversie (178 met injectie) tekende Giulio Alfieri, de bijzonder fluïde lijn kwam uit de pen van Citroëns designchef Robert Opron. Het resultaat werd gepresenteerd op het autosalon van Genève in 1970: een zeer geavanceerde reismachine, bedoeld om met hoge kruissnelheden over een groeiend Europees netwerk van autosnelwegen te toeren. Met een volle tank van 90 liter in een voormiddag van Parijs naar de Cote d’Azur, quoi. Tot lang na zijn commerciële verscheiden in 1975 was de SM één van de laatste ware Grandes Routières. SM zou staan voor Spécial Maserati, maar de afficionado’s noemen hem ook graag Sa Majesté.

Onze 1971 Citroën SM is één van de eerste exemplaren die geproduceerd werden en is vandaag de dag nog een zeer origineel exemplaar die tot op heden nooit volledig gerestaureerd werd en die nog steeds de stevigheid van in 1971 heeft. Nieuw geleverd in Zwitserland en men zou kunnen zeggen dat het leek alsof deze gisteren nieuw geleverd werd, de bodem en carrosserie zijn geheel roestvrij. Het originele kleur “Verts des tropiques” werd zorgvuldig opnieuw aangebracht tot de perfectie en zorgt ervoor dat de unieke lijne van dit prachtige exemplaar enkel maar meer in het oog springen. Naast de zeer originele toestand werd de wagen ook technisch door de jaren heen correct onderhouden en waar nodig onder handen genomen. Zo werd in 2015 de originele matching numbers V6 Maserati motor volledig gereviseerd door een ware citroen specialist en dat is tot op de dag van vandaag nog steeds merkbaar: bij het starten van de wagen voel je direct aan hoe soepel de wagen draait wat tijdens het rijden enkel aangemoedigd wordt. Haar manuele versnellingsbak schakelt enorm soepel en is makkelijk bedienbaar. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die het sturen uiterst direct maakt doet zowel op hoge als lage snelheden perfect haar dienst en combineer dit met de bijzonder comfortabele hydropneumatische vering en dit is de sleutel tot het succes van iedere onvergetelijke rit. Het interieur straalt pure seventies uit en is nog steeds het originele waarmee ze van de band rolde. De vulling van de zetels werd, weliswaar om de ideale zitpositie te behouden, hernieuwd maar ook hier met het oog op originaliteit werd het originele leder volgens de regels van de kunst opnieuw her aangebracht.

Kortom een zeer origineel exemplaar die steeds tot in de puntjes verzorgd werd maar ook aangevuld is met een prachtige historiek. Bent u op zoek naar een wagen die geen enkel avontuur uit de weg gaat al is het voor lange reizen te maken of een gezellige familierit dit exemplaar voldoet aan alle eisen en is klaar voor vele zorgeloze kilometers en nog veel meer plezier!
Kom ze nu ontdekken bij Rock ’N Roll Classics!

Interesse in deze Citroën?

Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!

+32 (0)50/73 75 71
sales@rnrclassics.be

Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!

Full name