
Lamborghini1996Diablo SV-R
- Ultieme 'SVR'-versie
- Een van slechts 32 exemplaren ooit gebouwd
- Exceptioneel origineel
Niets kan tippen aan de impact die de Lamborghini Diablo SV-R heeft gehad op de sportwagenracerij. Zonder de Diablo Super Tropheo in 1996 had de GT3-klasse nu misschien nooit bestaan. De Diablo SV-R is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Lamborghini en markeert de eerste officiële deelname van het merk aan circuitraces. De SV-R werd ontworpen voor de Philippe Charriol SuperSport Trophy en in totaal werden er slechts 32 gebouwd. Deze wagens waren bedoeld voor zowel professionele coureurs als topklanten van Lamborghini die met hun auto het circuit op wilden. Om de auto's zo competitief mogelijk te maken, werden de remmen verbeterd, de ophanging stugger gemaakt, werd glas vervangen door lexan plastic en werd de 5,7-liter V12-motor ontwikkeld om 540 pk te produceren. Lamborghini monteerde ongeveer 250 nieuwe onderdelen om de racende SV-R te maken.



Vandaag de dag zijn alle 32 auto's over de hele wereld verspreid en het is zeldzaam om de kans te krijgen een exemplaar te kopen, laat staan eentje die zich in bijna perfecte en extreem originele staat bevindt. Veel van deze auto's bevinden zich in privécollecties of musea en zien zelden het daglicht. Afgezien van een lakbeurt in 2000, waarvan de facturen beschikbaar zijn, verkeert onze SVR in 100% originele en tevens verbluffende staat. De wagen heeft de 1996 FIA-gecertificeerde rode Sparco racestoel en het alcantara dashboard, originele bumpers, originele bodypanels waarvan sommige zelfs nog het fabrieksnummer 10 dragen. De vloeren zijn origineel en onaangetast, het brandblussysteem draagt nog steeds het officiële technische keuringslabel van 1997 en 1998 en ja, zelfs de originele loodverzegeling die op elke motor werd geplaatst om gelijke prestaties te garanderen is er nog steeds en onaangetast. Dit is echt een adembenemende tijdmachine! Net als 30 van de 32 geproduceerde auto's nam onze auto deel aan de Philippe Charriol SuperSport Trophy. Er zijn verschillende foto's beschikbaar van de auto in zijn originele kleurstelling tijdens het seizoen 1997 en 1998, waardoor de historische betekenis van deze uitzonderlijke wagen nog groter wordt.
Wat deze Lamborghini echt bijzonder maakt, is dat hij nog steeds zijn originele (dus eerste eigenaar!) Franse registratiedocumenten én een zeer goed gedocumenteerde eigenaarsgeschiedenis heeft. Aangezien deze wagens bedoeld waren voor het racecircuit en papierwerk en geschiedenis destijds niet erg belangrijk waren voor deze raceauto's, zijn deze documenten zeer ongebruikelijk (en bieden ze een nieuwe eigenaar diverse extra mogelijkheden om van deze auto misschien wel een echte exclusiviteit voor op de weg te maken). Naast de originele registratiedocumenten heeft de auto ook de Lamborghini onderhoudsrapporten van tijdens de Trophy, uit 1996 en 1998, facturen van de herschildering in 2000 en zelfs de originele uitnodiging voor de Lamborghini-dagen in 1997! De SVR werd destijds verkocht aan Jacques Peirs, een zeer bekende Lamborghini Diablo en Countach expert uit de streek en verzamelaar die een aantal van de mooiste exemplaren heeft gehad. Jacques heeft de beste Lambo's gehad en hield deze SVR maar liefst 25 jaar lang in zijn collectie als kroonjuweel. Hij heeft de wagen nauwgezet onderhouden en geserviced in zijn eigen gerenommeerde werkplaats en heeft hem slechts spaarzaam gebruikt voor een handvol circuitdagen en enkele (niet zo legale ...) autoritten. Er zijn verschillende foto's van deze Diablo SVR die bij zijn garage aankomt en van Jacques die de auto op straat en op het circuit gebruikt. Zijn verhalen over de Raidillon oprijden in de vijfde versnelling zijn legendarisch! Jacques heeft een Belgisch PVG-nummer weten te bemachtigen voor de auto, wat betekent dat het model verkeersgeschikt is bevonden door Lamborghini en de Belgische (en tegenwoordig Europese) overheid.
Vandaag de dag heeft dit juweeltje slechts 17.232 km op de teller en aangezien er de afgelopen jaren slechts zeer weinig mee is gereden, maar hij toch zeer goed is onderhouden en geserviced, bevindt hij zich nog steeds in uitzonderlijk originele en goede staat. Dit is een unieke kans om een van de belangrijkste onderdelen uit de Lamborghini- en sportwagengeschiedenis te bezitten!
Interesse in deze Lamborghini?
Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!
+32 (0)50/73 75 71sales@rnrclassics.be
Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!
Andere oldtimers te koop

Ferrari2009430 Scuderia
- Uitzonderlijke specificaties met volledig carbonpakket
- Net onderhouden – klaar om te rijden
- Gedocumenteerd vanaf nieuw – volledige (onderhouds)historie

Ferrari2001550 Barchetta
- Nummer 329 van slechts 448 ooit geproduceerd
- Zeer gelimiteerde open handgeschakelde V12 Ferrari
- Slechts 12.790km!

Mercedes-Benz1961190SL
- Geüpgradede Weber carburateurs
- In uitstekende staat
- Absoluut foutloos om mee te rijden