
Lamborghini2001Murciélago
- De 5e Murciélago ooit afgeleverd aan het publiek
- Iconische handgeschakelde zesversnellingsbak
- Eerste originele fabriekslak in Nero Metallic
In 2001 stond Lamborghini voor een monumentale taak: de Diablo vervangen, één van de meest extravagante supercars van zijn tijd. Het ging er niet alleen om iets snels of moois te bouwen – het moest het merk herdefiniëren voor een nieuw tijdperk. Audi had onlangs de teugels in handen genomen en dit zou de eerste Lamborghini zijn die volledig onder hun eigendom was ontwikkeld. Alle ogen waren gericht op de Sant'Agata. De verwachtingen waren torenhoog. Het resultaat? Een auto die de moderne erfenis van het merk zou aanwakkeren: de Murciélago. Ontworpen door de Belgische visionair Luc Donckerwolke, was de Murciélago niet zomaar een auto – het was een rollende sculptuur met vuur in zijn buik. Strak, agressief, onmogelijk breed en uitgerust met Lamborghini's legendarische V12, hij had alles. Maar in tegenstelling tot zijn opvolger, de Aventador, had de vroege Murciélago iets meer: ziel. Hij was nog steeds analoog. Nog steeds puur. Nog steeds gevaarlijk. Een wild beest met net genoeg verfijning om legaal op de weg te mogen rijden. En voor wie het wist, werd hij meteen een icoon.



Dat brengt ons bij deze auto. Niet zomaar een Murciélago – dit is één van de allereerste. Het vijfde exemplaar ooit aan het publiek geleverd, en één van de slechts 65 exemplaren die in dat magische eerste productiejaar werden gebouwd. Een waar verzamelobject. En ja, hij is uitgerust met de heilige graal: een handgeschakelde zesversnellingsbak. De laatste V12 Lamborghini die hem ooit aanbood. Dat alleen al maakt hem zeldzaam. Dat alleen al maakt hem bijzonder. Maar er is meer. Deze auto, nieuw geleverd op 12 december 2001 via Pole Position in Turijn, werd besteld door niemand minder dan Alberto Garnerone, de Italiaanse supercarkenner die bekend staat om zijn adembenemende collectie van meer dan 300 exotische auto's. We hebben het over Enzo, F50, MC12-collectie. Toen hij hoorde dat er een nieuwe Lamborghini aankwam, zorgde hij ervoor dat hij er een van de eerste had. Zijn specificaties? Zo smaakvol als het maar kan: Nero Metallic lak – nog steeds in de originele lak – gecombineerd met een prachtig tweekleurig Nero & Crema interieur, en optioneel voorzien van het zeldzame liftsysteem. Het gerucht gaat dat hij de specificaties baseerde op de lanceringsauto die werd gepresenteerd in de Lamborghini Club, die nu eigendom is van GT-racemagnaat Stéphane Ratel.
Vanaf dag één was deze auto in goede handen. En dat is te zien. Met slechts drie eigenaren sinds nieuw, verkeert deze Murciélago in uitzonderlijke staat. Hij rijdt zoals het hoort: luid, krachtig en glorieus. De atmosferische 6,2-liter V12 produceert 572 pk en 650 Nm koppel, dat via Lamborghini's viskeuze tractiesysteem dat naar alle vier de wielen wordt overgebracht. Hij is agressief wanneer je dat wilt, verrassend beheerst wanneer je dat nodig hebt. En het geluid? Een diep, metaalachtig gehuil dat overgaat in een gil naarmate het toerental stijgt – volkomen verslavend, volledig ongefilterd. De versnellingspook klikt met een bevredigende klik op zijn plaats. De koppeling praat terug. De besturing is zwaar, eerlijk en boordevol feedback. Elke rit wordt een belevenis. Het is niet alleen de manier waarop hij rijdt, het is het gevoel dat je krijgt. De manier waarop de deuren omhoog zwaaien. De manier waarop mensen stoppen en staren. De manier waarop je hart bonst als de V12 op gang komt. Je bezit deze auto niet zomaar. Je draagt hem. Je wordt hem. Hij wordt geleverd met alle juiste details: originele Italiaanse registratie op naam van Garnerone, Lamborghini-tasje met afgestempeld onderhoudsboekje en handleidingen, originele gereedschapsset, handlamp, bandenpomp, lampenset, twee reservesleutels, Certificaat van Overeenstemming. Het hele verhaal. Het complete pakket.



Vroege handgeschakelde Murciélagos krijgen eindelijk de erkenning die ze verdienen. De waarden stijgen, verzamelaars worden wakker en de wereld begint te begrijpen hoe bijzonder deze auto's werkelijk zijn. Maar dit? Dit is niet zomaar een slimme aankoop. Het is een statement. Een ode aan waar Lamborghini ooit voor stond: pure emotie, een onverbloemd design en een rijervaring die je recht in je maag raakt. In een wereld van steriele supercars, dubbele koppelingen, touchscreens en rijmodi is deze auto jouw rebellie. Hij is luid, hij is zeldzaam, hij is puur. Hij is alles wat autorijden vroeger was – en alles wat het weer zou moeten zijn. Een Murciélago uit de eerste serie, handgeschakeld, ongerestaureerd, onaangeroerd, volledig origineel. Het soort machine dat simpelweg niet meer bestaat. Eenhoorn-zeldzaam. Emotioneel explosief. Visceraal onvergetelijk. Hij is niet alleen klaar om verzameld te worden. Hij is klaar om in te rijden. Nu verkrijgbaar bij Rock 'N Roll Classics.
Interesse in deze Lamborghini?
Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!
+32 (0)50/73 75 71sales@rnrclassics.be
Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!
Andere oldtimers te koop

Maserati1964Mistral 3700 GT I
- één van slechts 383 exemplaren
- Prachtige "Oro Kelso" lakkleur
- Prachtig gepatineerd origineel interieur

Ferrari2009430 Scuderia
- Uitzonderlijke specificaties met volledig carbonpakket
- Net onderhouden – klaar om te rijden
- Gedocumenteerd vanaf nieuw – volledige (onderhouds)historie

Lamborghini1998Diablo SV
- Een van slechts 346 exemplaren
- Een van slechts 3 in Special Order Metallic Wit
- 100% originele lak