
AC1957Ace-Bristol
- Matching numbers
- Zeldzame phase-II motor
- Aluminium koetswerk
De AC Ace was niet zomaar een sportwagen, het was de meest veelzijdige bolide die beschikbaar was. Of je nu een alledaagse auto nodig had, een snelle auto voor lange afstanden, of zelfs een racemonster voor de slopende 24 uur van Le Mans, de Ace kon het allemaal aan. Het ontwerp was geïnspireerd op de Tojeiro sportwagen van Cliff Davis, die menig autoliefhebber deed watertanden. Toen AC Cars het ontwerp in 1954 in productie nam als de Ace, behielden ze Davis' prachtige barchetta-carrosserie en John Tojeiro's ladderframe met dubbele rails, evenals de op de Cooper geïnspireerde onafhankelijke ophanging.
Aanvankelijk werd de verouderde AC 2.0-liter motor met 100 pk gebruikt, maar in 1956 werd deze vervangen door Bristol's meer geavanceerde, van BMW afgeleide 2.0-liter motor. Het resultaat was verbluffend: de Ace was nu een echte krachtpatser. In totaal werden slechts 463 Bristol-aangedreven auto's gebouwd, waardoor ze veel zeldzamer waren dan hun Shelby Cobra broeders.
Maar de echte test voor de Ace kwam in 1957, toen hij deelnam aan de zwaarste uithoudingsrace ter wereld: de 24 uur van Le Mans. De auto presteerde fenomenaal en werd tweede in zijn klasse en 10e in het algemeen, met de Britse coureurs Ken Rudd en Peter Bolton achter het stuur. Het was een ongekend succes voor AC Cars, en de Ace Bristol werd terecht beschouwd als een van de beste Britse roadsters van zijn tijd.



Onze AC Ace uit 1957 is met slechts 463 exemplaren geproduceerd en als originele left hand drive met matching numbers een zeldzame vondst. Chassisnummer BEX 373 verliet de fabriek in 1957 en vond haar weg naar de trotse eigenaar E. Mull in Virginia. De Zeldzame Phase 2 motoruitvoering kwam uit de nauwe samenwerking met Barwell motors waarbij er 2 exemplaren per week voorzien werden van een speciale gas-flowing cilinderkop die meer vermogen leverde. Met de zeldzame Phase 2 motoruitvoering , krachtige voorste schijfremmen en een overdrive, was deze tot in de perfectie samengestelde Bristol klaar om elke uitdaging aan te gaan. Het is dan ook geen verrassing dat deze prachtige auto als snel zowel op het circuit als op de weg uitstekende prestaties leverde. Buiten het racen maakte E. Mull er ook zijn dagelijkse auto van en genoot van elk moment achter het stuur.
In 1980 werd hij geregistreerd als eigendom van de prominente AC liefhebber Morgan Smith uit Wayne, Pennsylvania, en zou aan hem zijn verkocht door de beroemde Amerikaanse architect Vince Kling in de jaren zestig. Toevallig was Kling verantwoordelijk voor veel van de meest opmerkelijke gebouwen in Philadelphia na de Tweede Wereldoorlog en was hij later eigenaar van het grootste architectenbureau in Pennsylvania.
In 2009 werd ze door een Belgische verzamelaar aangekocht, dewelke de wagen gedurende een periode van 2 jaar op een erg hoog niveau body off gerestaureerd heeft. Kosten nog moeite werden er gespaard om elk onderdeel volgens originele specificaties te restaureren. Het resultaat is een prachtige wagen dewelke absolute wereldtop is qua kwaliteit: perfecte passingen, mooie effen vlakken en erg kwalitatief lakwerk. Deze kwaliteit gecombineerd met de matching numbers motor is een absoluut onverslaanbare combinatie.
Het starten van de originele en matching 100D type 2.0 liter 6-cilinder motor tovert spontaan een lach op ieders gezicht en is een enorm plezier om mee te rijden. Het schakelen verloopt enorm soepel en zorgt ervoor dat deze wagen perfect bestuurbaar is voor ieder type chauffeur en rit. De wagen klinkt uitzonderlijk mooi, heeft veel kracht en ligt enorm goed in de bochten. Het is dan ook een ware sensatie om plaats te nemen achter het stuur.



Dit is een uiterst zeldzame opportuniteit om een perfect gerestaureerde en meest gewilde uitvoering van een volledig in alu opgetrokken icoon aan uw collectie toe te voegen!
Interesse in deze AC?
Laat uw gegevens achter in dit formulier en wij nemen contact met u op!
+32 (0)50/73 75 71sales@rnrclassics.be
Heb je een gelijkaardige wagen te koop? We zijn geïnteresseerd!
Andere oldtimers te koop

Maserati19623500GT Vignale Spyder
- 1 van de 245 ooit gebouwd
- Nut and bolts gerestaureerd in 2022
- Zeldzame hardtop

Austin-Healey19623000 MKII
- 6-cilinder motor
- Primrose yellow
- Ideale rijderwagen

Porsche1967911 S Targa Softwindow
- 2e eigenaar
- Volledige geschiedenis
- Dé ultieme 911 Targa